luni, 8 octombrie 2007

Dupa Raport

A fost "dezbaterea" de la Palat. Puncte de vedere, mai degraba, cu exceptia Jucatorului, aflat in mare verva. Un pic cam incurcat de textul continut de foile ce ii stateau in fata. Ca atare, nu s-a sfiit sa mai puna si pe langa! Si-a devenit vioi imediat dupa ce s-au inscris oamenii la cuvant.

In completarea celor pe care le-am scris la Emil Stoica in blog, chiar in seara respectiva, iaca notitele lui Andrei! Cele care sunt intr-adevar de retinut, pe langa apa de ploaie, politicianismul ieftin, vorbaria fara rost si penibilul inimaginabil al unora dintre intervenienti.

Ce a zis (citit) Presedintele (printre altele).
- copiii nu trebuie paziti, ei au nevoie de educatie;
- nu finantistii educa societatea;
- nu strada, ci scoala formeaza implinirea unei persoane;
- in locul excelentei sunt incurajate mediocritatea si compilatia;
- educatia trebuie sa capete demnitate;
- educatia sa genereze cultura sociala;

Prof. Mircea Miclea (starostele Comisiei):
- educatia nu este scop in sine! ea raspunde unor nevoi personale si unor necesitati sociale;
- am produs o strategie de ansamblu; este de preferat sa avem un cod, un set de principii fundamentale si nu o lege care nici macar perfectibila nu este, pe care (in nevoia adaptarii si adecvarii permanente) sa o carpim incat nimeni sa nu mai inteleaga nimic si sa devina un obstacol in loc sa ne ajute;
- raportul este un document de ansamblu; chestiunile punctuale le putem discuta oricand, raportandu-le realitatii si incercand sa actionam asupra lor cu un maximum de eficienta si de eficacitate;
- pentru a face educatie este nevoie de incredere; trebuie sa facem astfel incat sistemul sa fie predictibil;
- raportul comisiei este un punct de plecare, restul detaliilor (planuri de actiune, metodologie, ghiduri de implementare, obiective, indicatori) le vom face imediat dupa ce ne vom pune de acord asupra pactului in educatie pe care il intentionam;

Si a revenit dl. Basescu:
- Raportul nu are legatura cu rezultatele la Bacalaureat! rezultatele, desi semnificative, sunt nerelevante;
- in raport cu iluziile si mandria colectiva, nu suntem competitivi!
- Europa are nevoe de energie si de educatie! mai ales de Educatie...

Prof. Dumitru Oprea (rectorul Universitatii "Alexandru Ioan Cuza", Iasi), vizibil emotionat dar care mie mi-a placut:
- evaluarea universitatilor romanesti cu aceleasi unitati de masura ca si universitatile europene si intrarea in competitie directa cu acestea;
- suntem inca in afara legii! (haosul legislativ referitor la dascalii ce se afla sub incidenta frictiunilor juridice intre statutul de functionari publici si de cel al personalului didactic)
- "educatia nu cunoaste ziduri!" decat la noi, unde se insista pe diferentieri inutile intre perioade de scolaritate si structuri institutionale
- paralela "integrare pe orizontala" (a se vedea descentralizarea, colaborarea si cooperarea institutionala si sociala) si "integrarea pe verticala" a educatiei, aproape chiar descurajata (sistemele de educatie integrata: preprimar - invatamant elementaar si mediu - superior);
- "ca universitate, mie nu-mi este indiferent cum imi vine elevul din liceu si chiar din gradinita!" ca atare, universitatea ieseana a pus pe picioare si o institutie de educatie pentru ciclul prescolar;
- tot la Iasi, pentru a implini nevoile functionale de dezvoltare trans si intra curriculara, s-au generat (chiar in lipsa tuturor acreditarilor necesare), noi specializari: excedent de chimisti si biologi a reclamat facultate de medicina. si-o sa fie...

Dna. Ana Maria Sandi (Banca Mondiala):
- simpla crestere a finantarii nu rezolva lucrurile; nici concertarea de politici nu imprima efecte, e nevoie de ceva mai mult;
- obiective, principii, directii strategice asociate evaluarii, monitorizarii si feed-back-ului sistematic;
- aveti deja expertiza in tara iar raportul o arata foarte clar; implementarea o vor face insa specialistii locali... din pacate, prea multi profesionisti sunt "afara" si nepermis de multi fac treaba buna acolo si nu aici

Restul? Hmmm...
- dl. Aurel Cornea (FSLI) de a carui sinceritate nu indraznesc sa ma indoiesc, de o adulatie aproape deranjanta. insa poate singurul care nu a incercat sa faca imagine pentru sine sau pentru cei pe care-i reprezinta, arongandu-si din meritele raportului!
- dl. (inca) ministru Adomnitei: in afara unui afront demn de stupiditate, n-am inteles nimic din ceea ce a spus, si-ar fi dorit sa spuna, ar fi intentionat sa faca sau sa lase a se intelege;
- dna. rector Andronescu (fost ministru): ar fi lipsit de eleganta sa ma pronunt asupra betiei de cuvinte si asupra dezastrului produs in sistem intre 2000 si 2004;
- dl. Gheorghe Izvoranu (sindicatul "Spiru-Haret"): imi pare rau, foarte rau, pentru membrii de sindicat... merita macar un lider cu un bob de onestitate si de realism.
- dl. Razvan Bobulescu (sindicatul "Alma-Mater), dna. Mihaela Guna (Federatia Asociatiilor de Parinti), dna. Melania Mandas Vergu (cotidianul "Gandul"): macar au fost concisi..
- un plus pentru dr. si sen. Irinel Popescu, nu doar concis dar si just;
- reprezentatii studentilor si elevilor, nesemnificiativ. desi bine articulati si cu un discurs bun si foarte bun (tanara liceeana!)
- acad. Dan Berindei ii respect constitutia academica si incerc sa ii pun pacatele tineretilor pe seama cruditatii iar pe cele ale zilelor de pe urma in seama... verii, probabil.

Pe final, iarasi Presedintele:
- deja pierdem timp! aceasta generatie si cele care ii urmeaza nu ne vor ierta intarzierile;
- avem de ales intre a deveni "colonie economica" sau de a face parte din Europa cu totul;
- mai mult decat orice vis sau iluzie, trebuie sa ne raportam la realitate.

Ce-am mai retinut din ceea ce e vizibil cu ochiul liber? Ca, aproape in totalitate, toti vorbitorii ce „apara interesele” cadrului didactic, care au avut or au inca pozitii decizionale, cred ca „totusi, invatamantul romanesc e departe de a fi lipsit de performanta”… Ai avea cu cine discuta, la o adica?

Niciun comentariu: