luni, 28 ianuarie 2008

Deformarea cadrelor didactice

Aceasta este primul articol cu dedicaţie pe care-l scriu aici. Iar de-l veţi nepotrivit de vitriolant, bine faceţi! Pentru că mi-aş dori să fie mai mult decât atât…

La finalul săptămânii trecute am întâlnit pe un culoar fosta profă de pedagogie şi coordonator al practicii pedagogice, actualmente director al unuia dintre centrele ale unui strălucitor serviciu cu profil pedagogic. Care serviciu, fie vorba între noi, are la conducere oameni destupaţi la minte, fâşneţi şi voi dar (inexplicabil), produce rateu după rateu…

În fine, mă ia personajul la politicozităţi: ce mai fac părinţii (pe care am dubii că i-ar cunoaşte, măcar), ce mai fac colegii de liceu, chestii de-ăstea ce provoacă idiosincrazia profundă.

Slobod la gură şi fără nici un fel de jenă (dar cu foarte mult subînţeles), gândesc cu voce tare: „Mai există centrele-astea? Nu s-au desfiinţat?” Atât mi-a fost: „Cum să se desfiinţeze?” Fireşte că nu mă dau bătut şi încerc o timidă peroraţie despre inutilitatea şi ruşinea prestaţiilor celor mai mulţi dintre cei care activează ca profesori („noi ne-am luat doctoratul, eu le-am spus şi celorlalţi dar dacă n-au vrut să mă asculte!”) şi formatori, despre motivaţiile clienţilor şi despre modul de implementare a programelor de formare continuă. Cunosc prea bine realitatea şcolară încât să pot fi de acord!
- Dar tu eşti absolvent de pedagogie!
- Nu… Adică sunt dar n-are nici o legătură!
- Mă surprinde că eşti aşa o minte îngustă…
- …

Nimic nu s-a schimbat din vremea în care (un an şi jumătate) personajul mi-a fost „profesor”. Doctoratul şi „l-a luat” tot în vremea aceea. Dar cu bătrânii şi cu nebunii am învăţat că nu e bine să te pui… Că aici cinstea şi respectul înseamnă tocmai să-i trimiţi la plimbare şi, probabil, la pensie.

Nu-i răzbunare personală şi nici disculpare… Iar vi se pare că este, de asta nu mai pot eu! Dar nu pot să nu mă întreb cât de frecvent sunt emise judecăţi de valoare precum cea de mai sus şi câte alte mostre de înţelepciune, de tact pedagogic şi de măiestrie didactică se regăsesc în prestaţia pedagogului director de centru de formare. Şi mai ales, câte dintre ele fac parte din registrul de replici al celor ce au neşansa unei astfel de deformări umane…

Niciun comentariu: