marți, 22 ianuarie 2008

Zvon!?

Citesc astăzi o ştire de ieri, cum că (potrivit clasamentului THES) Universitatea din Bucureşti s-ar afla între primele 500 ale planetei. Pe bune? Şi pornesc la verificarea informaţiei… În primul rând în situl instituţiei cu pricina, unde sunt date şi nişte detalii suplimentare legate de ierarhizările pe specializări.

Apoi deschid situl celor de la Times Higher Education. Şi caut, şi caut, şi caut, inclusiv în secţiunea pe care o suspectam de furniza ceva răspunsuri. Dau peste o broşurică mai recentă dar nimic despre Universitatea din Bucureşti. În plus, dacă actualizarea sitului a fost făcută ultima dată la finalul săptămânii trecute, clasamentele datează de mai bine de 2 luni…

E drept că-s încărcat de toate cele. E drept că n-am prea mult chef. Şi nici poftă! Şi poate că n-am avut nici răbdare să cercetez cum se cuvine… Dar dacă se-ntâmplă cumva să fie adevărat, atunci chiar trebuie să pregătim nişte aplauze!

4 comentarii:

Bogdan Voicu spunea...

Andrei,
Stirea este un pic mai veche daca nu ma insel (1-2 luni). Gasesti topul cu pricina aici.

Topul este interesant, se face anual, si are o metodologie destul de inventiva. Din pacate am rezerve fata de unele elemente ale ei: se pleaca de la o lista initiala (ce e drept bazata initial, in 2004, pe un scor de impact provenit de la ISI), ceea ce face dificial intrarea unor universitati din afara lumii vestice (au avut problema asta in 2006, parca, cu universitatile asiatice, foarte putine avand sanse sa intre in top; acum au corectat problema respectiva, insa cred ca unversitatile est-europene sunt dezavantajate).

Par a fi usor avantajate universitatile mari, cu mai multe specializari si studenti. Insa aici biasul poate fi destul de mic.

Problematic, in opinia mea, este faptul ca 40% din indexul folosit se bazeaza pe evaluari subiective ale unui contingent de aproximativ 3500 de "peer-reviewers", ceea ce face topul extrem de dependent de modul de selectie al "peer-reviewerilor", de universitatile unde au studiat sau pe unde au predat in cariera. Banuiesc ca si aici au aplicat cote de reprezentare, avand macar un ins prin fiecare tara (in zona noastra - other Europe, Middle East & Africa - au fost 255 de astfel de experti, ceea ce ma face sa cred ca din Romania ar fi putut fi selectati 3-4). Din nou un avantaj pentru universitatile mai mari (ca numar de studenti, ca vechime), in special in tarile mici, dar si comparativ cu unversitatile mai micute, insa puternic specializate din tari cu ceva mai multa traditie universitara ...

Anyway, topul este interesant si UB ar trebui sa exploateze la maxim prezenta acolo, cautand sa atraga studenti internationali, alocand bani pentru organizare de conferinte, pentru cercetare etc.

Ce zici, o va face?

Andreï spunea...

Bogdan, multam fain si pentru pont si pentru toate explicatia asta mai mult decat indestulatoare! ;-)

Povestea cu clasificarile nu mi-e noua... Nici efectele perverse, nici metodologia. Iar treba cu evaluarea de tip colegial care (ca tot e sezonul alegerilor in aceleasi facultati ale UB!) ma inspaimanta pe mine si ii streseaza la culme pe cei implicati. Dar poate ca in cazul de mai sus e altfel!

Intrebi (intrucatva, retoric?) ce va face UB? Nu stiu... Poate ca vor trage de ele insele cateva dintre facultati, in cel mai fericit caz. Si poate ca unora chiar la va iesi bine treaba asta!

Despre conferinte, parca aveai chiar tu o aventura foarte interesanta... Nu? :-)

Traian Bruma spunea...

"Zvonul" este postat si pe prima pagina a universitatii (www.unibuc.ro). Textul este intentionat vag. Nu se spune acolo pe ce loc este la general in schimb sunt date exact locurile pe domenii. Am cautat atent si in topul general, pana la 500, UB nu exista iar topurile pe domenii nu sunt decat pana la 50. Cred ca au fortat putin afirmatia "Clasamentul realizat de Times Higher Education Supplement, şi compania Quacquarelli Symonds, plasează Universitatea din Bucureşti în topul celor mai performante universităţi ale lumii."

Bogdan spunea...

Clasamentele generale sunt mai puţin relevante. Ele dau o măsură a organizării universităţii la modul general, însă clienţii (studenţii adică) ar trebui să fie mai degrabă interesaţi despre performanţa facultăţilor care îi interesează ...