miercuri, 27 februarie 2008

Relaxare

Înainte de a apuca să ridic la fileu o chestiune de actualitate „a sistemului”, acelaşi Bogdan trage un foc şi încă un foc de avertisment, luând act de apropierea nepermis de periculoasă a unei alte frecţii pentru un picior de lemn: „descărcarea” programei şcolare.

Pentru început, trebuie făcută o precizare: subiectul „decongestionarea programelor” vizează doar disciplinele din clasele de gimnaziu. Nu pe cele de liceu sau primare! Pentru astea de pe urmă se gândeşte doar o uşurare a ghiozdanelor ca urmare a unui studiu (al Institutului pentru politici de sănătate, pe care nu am reuşit însă a-l identifica – NB). Iar mutarea asta nu are loc doar pentru că studiul respectiv era foarte băşicat pe starea fizică a elevilor de clase primare şi cea psihoemoţională a celor de la gimnaziu. Nicidecum pentru că părinţii erau nemulţumiţi sau pentru că decidenţii au descoperit ceva „simţ comun” ascuns prin parcare…

Revoltatul şi sălbaticul din mine se băşică de fiecare dată când vine vorba de formalism, de reţete, de trebuinţe impuse dau de condiţionări externe. Fără a fi nici una dintre astea de mai sus, „programa” e una dintre sechelele unei concepţii tâmpe, de tipul „cincinalului în patru ani” sau a altor anomalii care continuă să macine oameni şi generaţii. (Un exemplu mărunt dar semnificativ şi foarte relevant l-a dat Traian, zilele trecute!)

Tehnic, avem de mai bine de un deceniu planuri cadru şi curriculum naţional! Avem doar pe hârtie, în minţile celor ce l-au creat şi-n speranţa de îndreptare a ăstora de stau pe bloguri de profil, probabil… Practic, suntem impregnaţi de program şi de „programe”. De informaţie inutilă. De o foarte proastă structurare a ei. De o şi mai proastă integrare în curriculum. Şi de câte şi mai câte…

Ministerul de resort a început seria consultărilor pentru a reduce cu 75% conţinuturile programei. Sic! Asta înseamnă că din ceea ce avem acum se vor lua 3 sferturi şi se vor arunca în vânt, dacă mi se permite metafora… Ce anume se va întâmpla cu ceea ce rămâne, am dubii că se poate prevede. În baza căror criterii se vor suprima cele 75 de procente, iarăşi nu ştiu. Cum anume se va asigura coerenţa a ceea ce rămâne, vom afla probabil (într-un târziu). Cine şi ce ne asigură că acele 25 % de informaţii vor furniza motive de optimism, iar altă necunoscută.

Sesizaţi? Nu este vorba despre o reconstrucţie, reconsiderare etc. a conţinuturilor învăţării şi predării. Nu-i vorba nici despre mutarea accentului de la „cunoştinţă” la „putinţă” sau la „competenţe” („abilităţi”, „priceperi”, „deprinderi” ş.a.m.d.). Sau despre valori şi principii care să producă politic mai bune! Nimeni nu vorbeşte despre (re)formarea cadrelor didactice în contextul acestei noi reforme. Nimeni despre celelalte conţinuturi corelate. Nici despre ergonomia învăţării, despre resurse sau aspectele tehnice ale instruirii, raportate subiectului în discuţie. Nu că am avea musai nevoie de un document programatic care să aglutineze direcţii de dezvoltare, linii de acţiuni, valori pedagogice şi principii educaţionale pe care să se construiască…

Pentru înalţii sau scunzii funcţionari ministeriali pare simplu: dăm 75% din programă deoparte! Nu pare însă deloc simplu pentru copilul de clasa a VIII-a al uneia dintre colegele mele, un puşti ce tocmai băgase capul pe uşă: „Deci dacă reduc din programă, asta nu înseamnă că vor reduce ne vor face viaţa şi şcoala mai frumoasă, nu? Adică vor reduce şi orele? Mai puţine ore şi mai mici… Dar cu profesorii ce-o să se întâmple, o să-i reducă şi pe ei?”

Un comentariu:

totnebun spunea...

Salut Andrei , numele meu este Costea Marius Florin , zis 'totnebun' pe weblog.ro
iti scriu pentru ca am demarat o 'colecta' pentru Capella - are nevoie de un RMN si o operatie - am reusit sa dau de el aseara pe tel. mobil .
daca poti ajuta , ma poti contacta pe yahoo mess sunt cmarius44 sau la tel. 0368005002 - RDS sau 0740469834 - Orange sa-ti spun amanunte